Project Description

Επιστροφή στα θρανία με χάλκινο μετάλλιο στην… παιδική παχυσαρκία!

Ναι καλά ακούσατε. Η Ελλάδα μας, η γενέτειρα της Μεσογειακής Διατροφής αλλά και της επιστήμης της Διατροφής γενικότερα, είναι η Τρίτη χώρα με τα υψηλότερα ποσοστά υπερβαρότητας και παιδικής παχυσαρκίας Πανευρωπαϊκά. Σε πρόσφατη μελέτη ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αναφέρει ότι το 42% των αγοριών και το 38% των κοριτσιών στην Ελλάδα είναι υπέρβαρα ενώ το 1 στα 5 παιδιά φαίνεται να είναι παχύσαρκο!

Πολύ απογοητευτικά τα ποσοστά αυτά αν αναλογιστεί κανείς την προσφορά της Ελλάδας σε παγκόσμιο επίπεδο στη διατροφή. Τα παιδιά μας αρέσκονται στην κατανάλωση γρήγορου φαγητού ενώ έχουν επίσης και αυξημένα ποσοστά ωρών θέασης σε οθόνες όπως είναι τα tablet, οι Η/Υ αλλά και η τηλεόραση. Αυτά τα δύο, συνεργούν στο θετικό ενεργειακό τους ισοζύγιο και άρα στην αύξηση του βάρους τους. Δηλαδή οι θερμίδες που καταναλώνουν  είναι πολύ περισσότερες από αυτές που δαπανούν.

Πόσο χρόνο να επιτρέπω στο παιδί μου να χρησιμοποιεί κινητό- tablet- Η/Υ- τηλεόραση;

Την απάντηση σε αυτό το τόσο επίκαιρο ερώτημα του 21ου αιώνα, την έδωσε μέσα στο 2019 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Συγκεκριμένα η απάντηση είναι καθόλου. Ειδικά για τα παιδιά κάτω των δύο ετών. Για τα μεγαλύτερα παιδιά η θέαση σε οθόνη δεν θα πρέπει να ξεπερνά τη μία ώρα ανά ημέρα.

Η μείωση στη φυσική δραστηριότητα που επέρχεται από τις ηλεκτρονικές αυτές συσκευές, συντελεί και επαυξάνει την αύξηση του σωματικού τους βάρους, στη μειωμένη αυτοεκτίμηση και φυσικά στην διαταραγμένη εικόνα σώματος. Αποτέλεσμα όλων αυτών η  κακή ψυχολογική τους κατάσταση και η αύξηση της πιθανότητας να πέσουν θύματα κοροϊδευτικών σχολίων για το βάρος τους (Μπούλινγκ).

Κινούμενα σχέδια και επίδραση στις διατροφικές συνήθειες

 Αντικείμενο της διπλωματικής μου διατριβής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο το συγκεκριμένο θέμα. Η απάντηση είναι ότι τα παιδιά είναι αρκετά επιρρεπή στην κατανάλωση πρόχειρου φαγητού με υψηλές θερμίδες κατά τη διάρκεια προβολής των παιδικών σειρών. Η συχνότητα αυξάνεται ειδικά εάν ο ήρωας καταναλώνει τέτοιου είδους σνακ! Τα παιδιά λοιπόν μιμούνται κατά κάποιο τρόπο τους αγαπημένους τους ήρωες!

Τι μπορούμε να κάνουμε αναφορικά με τη φυσική δραστηριότητα;

Τώρα με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τα παιδιά μπορούν πολύ πιο εύκολα να μπουν σε πρόγραμμα! Τόσο διατροφής όσο και άσκησης! Αυτό που συστήνεται, είναι η επιλογή άσκησης κατάλληλη για το κάθε παιδί. Καλό θα ήταν να ρωτήσουμε το παιδί με τι θα ήθελε να ασχοληθεί. Αν το παιδί είναι πολύ κοινωνικό μια καλή λύση θα ήταν ομαδικά αθλήματα και δραστηριότητες ενώ αν είναι πιο κλειστός χαρακτήρας μοναχικό άθλημα. Όπως και να έχει, θα πρέπει να δοκιμάσει για να διαπιστώσει μόνο του τι του ταιριάζει!

Με τη διατροφή;

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών. Η ηλικία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο. Για παράδειγμα ένα μικρό παιδί μιμείται τις συνήθειες των γονιών του σε μεγαλύτερο βαθμό από ένα μεγαλύτερης ηλικίας παιδί- έφηβο. Στο τελευταίο, οι συνομήλικοι έχουν τη μεγαλύτερη επίδραση.

Αυτό που μπορούν να κάνουν οι γονείς, είναι καταρχάς να συζητούν με τα παιδιά τους σε ήρεμο κλίμα και βεβαίως, να δίνουν το καλό παράδειγμα.

Επιπλέον, καλό θα ήταν τα γεύματα στο σπίτι να είναι σε συγκεκριμένες ώρες. Το οικογενειακό τραπέζι είναι πολύ σημαντικό. Τα γεύματα θα πρέπει να καταναλώνονται σε αυτό, και όχι μπροστά στην τηλεόραση. Αν το παιδί σου δεν τρώει λαχανικά ή συγκεκριμένα φαγητά, ζήτα του να σε «βοηθήσει» στην προετοιμασία του. Για παράδειγμα να πλύνει τα λαχανικά, ή να τα βάλει στο πιάτο. Έτσι αισθάνεται ότι έκανε κάτι σημαντικό και το πιθανότερο είναι να θέλει να δοκιμάσει!

Γεύμα στο σχολείο

Το «κολατσιό», καλό είναι να περιέχει τρόφιμα όπως: φρούτα, υδατάνθρακες ολικής για ενέργεια, ξηρούς καρπούς αλλά και πρωτεΐνες. Πιο συγκεκριμένα:

  • Τοστ με κασέρι και γαλοπούλα+ λαχανικά+ 1 φρούτο
  • 1 κουλούρι Ολικής άλεσης+ 1 αυγό+ 1 ποτήρι χυμό 100%
  • Αυγόφετες στην τοστιέρα+ 1 φρούτο

  • 1 μπανάνα+ 1 χούφτα ξηρούς καρπούς

  • Σπιτικό κέικ με φρούτο